Design Huset

Les mer om dine favorittemner her.

Følg oss på sosiale medier

@2019 Designhuset | All Rights Reserved.

top

3 tips for å skrive effektive bloggposter for bedrifter

3 tips for å skrive effektive bloggposter for bedrifter

Jevnlige bloggoppdateringer er en smart virkemiddel for å generere trafikk inn til hjemstedet ditt. Det er også et nyttig tilskudd til SEO-optimaliseringen av hjemmesiden din. 

Å benytte seg av blogginnlegg som en del av markedsføringen er en god taktikk for å presentere bedriften utad, men også for å sikre synlighet i søkeresultatet. 

Dessverre er det mange som ikke vet helt hvordan de skal skrive bloggartikler som faktisk selger og genererer klikk. I denne bloggartikkelen skal vi gå gjennom de 3 vanligste feilene bedrifter og enkeltpersoner gjør når de skriver blogginnlegg, i tillegg til å gi deg våre beste tips for å lykkes. 

1. Du poster ikke regelmessig

Dette er en vanlig feil blant mange som begir seg ut i bloggformatet. Man er gjerne full av ideer og kreativitet i starten – og da er det enkelt å poste innlegg hver dag. 

Etter hvert går man kanskje tom for de gode innfallsvinklene og skrivesperren inntreffer. Vi har alle vært der. Plutselig går man fra å skrive 5 poster om dagen til å poste et innlegg hverannen måned. Til slutt poster man kanskje ikke nytt innhold på et halvt år. For mange kan også tidsklemma komme i veien. 

Når det gjelder blogginnlegg er det verken gunstig å poste innlegg for ofte eller for sjelden. Poster du nytt innhold for ofte er det ingen som rekker å lese dem ordentlig, og leserne kan i verste fall bli overveldet. Poster du innlegg for sjelden, får du ikke gode resultater i SEO-resultatet. 

Løsning: Lag en publiseringskalender

Dersom du ønsker å benytte deg av blogg som en del av markedføringen din, anbefaler vi at du starter med på sette opp en strategi for innholdet du lager. Ved å sette opp en publiseringskalender får du en konkret plan å forholde deg til. 

Du kan bruke kalenderen til å samle gode ideer som dukker opp fortløpende og for å fordele arbeidsmengden. Du trenger heller ikke vente med skrivingen til siste øyeblikk – merker du at du har en kreativ uke med godt driv kan du skrive flere artikler. Legg dem inn i kalenderen for å planlegge når de skal publiseres. 

2. Bloggpostene dine er for lange

De fleste kan skrive side opp og side ned om bedriftens kjernevirksomhet, enten det er snakk om nye produkter som skal lanseres, utvikling på bedriftsmarkedet eller interne begivenheter. 

Dette kan være gode temaer å skrive om, men unngå fristelsen til å dele for mye. Ingen orker å lese en hel bok. Generelt er et sted rundt 1000 ord mer enn nok. Uansett hvor langt eller kort du skriver, bør innholdet du skriver være relevant. Teksten bør også komplementeres med bilder, grafikk eller illustrasjoner for å gjøre dem mer leservennlige.

Løsning: Velg et spesifikt tema for hver blogg

Favner du for bredt med artikkelen kan du forvirre leseren. Ved å konkretisere temaet til et spesifikt område av bedriftens virksomhet eller bransjen, får du mer selgende artikler som treffer – både hos leserne og Google. 

Husk at det du skriver også leses via mobiltelefonen. Nok en god grunn til å spesifisere temaet og holde artikkelen relativt kort og nøktern. Du må også passe på at innholdet er optimalisert for mobil, inkludert korte avsnitt, bilder og generelt oppsett av siden. 

3. Du glemmer målsettingen

Mange blir så engasjert i bloggingen at de glemmer at innleggene først og fremst skal styrke bedriftens merkevare. Som nevnt over har man gjerne flere gode ideer i det man starter skrivingen, men det er ikke sikkert alle gode ideer er gunstige for bedriftens merkevare eller for å genere trafikk til nettstedet. Husk at du ikke nødvendigvis representerer målgruppen. 

Løsning: Hvert innlegg bør ha et formål for bedriften

Alle innlegg bør være relatert til bedriften eller markedet du opererer i. Hver artikkel bør svare på et spesifikt spørsmål som en potensiell kunde har, i tillegg til nyttig innhold for eksisterende kunder. Slik målretter du innholdet for de som faktisk er interessert i produktene eller tjenestene dine. 

Selger du klær kan gode temaer være hvordan du tar best vare på plaggene, hvordan de er produsert eller nye spennende produkter som skal lanseres. Selger du tobakk eller snus, kan blogginnleggene for eksempel handle om kjøpsstatistikk, generelle fakta eller forskning knyttet til snus og tobakk.  

Et annet tips til gode innlegg er personlige historier eller presentasjoner av menneskene bak bedriften. Blogg er jo nettopp et personlig format som gir deg muligheten til å la andre komme bak fasaden. Sørg likevel for å opprettholde en god balanse mellom personlige innlegg og mer bedriftsrelaterte artikler.